Wednesday, January 9, 2013

Biar Molek Dari Awal Hingga Akhir

MUDAH-MUDAHAN elok daripada mula begitulah akhirnya.Inilah doa dan harapan saya sejak mula pandai mengaji dan sembahyang.Kalau tak kaya pun tak apa asalkan bahagia di dunia hingga ke akhirat.”Kata Hajah Maimunah dalam getarsuara yang agak sayu petang itu sewaktu berbual-bual dengan MakUda. Hajah Maimunah sudah berusia hampir 70 tahun. Namun dia aktif hadir ke majlis-majlis kuliah dan ilmu yang diadakan di kawasan kejiranan kami.Kelas-kelas di surau dan masjid jangan dihitung.

Setiap kali ada kelas dia tak pernah tak hadir. Mak Uda yang lebih muda sikit dengannya pun malu juga, sebab ada waktu dan ketika Mak Uda pun tak dapat kehadiran penuh markah macam Hajah Maimunah…Dan setiap kali orang bertanyakan rahsia panjang umur dan cerdas yang dia miliki itulah salah satu petua yang sering diulang-ulang oleh Hajah Maimunah.

Dan tambahnya lagi kita hidup bukan untuk sekali.Mungkin di dunia hidupkita cuma ada sekali dalam hayat yang ditentukan, tetapi kehidupan di alam kekal (akhirat) itu adalah abadi. Olehitu rebutlah peluang untuk membawa bekalan pulang ke kampung yang kekal itu sebanyak mungkin. Biar melimpah-ruah dan yang penting sentiasa bertambah semusim usia!“Untuk membawa bekalan ke akhiratjangan tunggu sampai umur tua baru hendak bermula. 

Usahakanlah daripada awal sewaktu tubuh badan sedangsihat wal afiat. Esok-esok kalau umur meningkat kesihatan pulak menurun. Jangan tangguh-tangguh untuk buat kebaikan dalam apa bentuk sekalipun.Walaupun sekadar mengalihkan duri kecil di tengah jalan.”Pesan HajahMaimunah kepada kami petang itu amat menusuk bunyinya…Semoga inilah jalan kesedaran yang harus dimiliki oleh setiap manusia jika ingin usia yang benar-benar manfaat didunia hingga akhirat hendaknya.Setiap kali ada pesanan kebaikanyang dituturkan oleh orang lain ituadalah nasihat yang mesti dimanfaatdan diamalkan.

Majalah Anis banyak panduannya

Adalah malang sekali dalam putaran umur kehidupan seorangmanusia apabila memulakan jalan hidup dari awal dengan kesilapan demikesilapan hingga ke akhir usianya.Dan beruntunglah pula bagi yang memulakan jalan, mungkin melalui langkah yang silap tetapi apabila tersedar di pertengahan jalan, diakembali ke jalan yang lurus hinggake penghujung usianya. Inilah hargasebuah umur yang berkat dan mestidihargai oleh setiap kita yang bernama hamba Allah.Hidayah itu hak dan milik Allah.

Kita sebagai hambanya hanya mampu melaksanakan apa yang perintah dan menjauhkan apa yang ditegah.Inilah teras keimanan dan taqwa yang mesti dibina sejak awal usia.Sekali lagi peranan ibu bapa sebagai penjaga amanah Allah itu harus disebut dan diperingatkan.Bahawa menentukan perjalanan usia berkat dari awal hingga akhir dalam lingkungan syariat berlandas iman dan taqwa bagi anak-anak di bawah jagaan kita itu adalah wajib dan mesti dilakukan sebaik-baiknya. Dan kunci untuk melaksanakan amanah ini pula adalah melalui pengamalan yang dimulai dengan ilmu pengetahuan. 

Belum terlambat!Kalau sedar diri dalam kekurangan cari dan galilah dengan usaha tanpa jemu, insya-Allah setiap niat yang elok itu akan menemui jalan kejayaan pada akhirnya.Dan setelah ilmu yang dicari diperolehi, amal dan lakukan yang terbaik. Kerana apabila sesuatu kesilapan dilakukan atas dasar kejahilan itu masih boleh dimaafkan. 

Berbanding dengan kesalahan yang dilakukan apabila si pelaku itu memang mengetahui bahawa itu adalah kesalahan!Mak Uda – Manusia kecil yang selalu insaf bahawa segalayang kita ada adalah hak-Nya semata-mata!

No comments:

Post a Comment